Details
In de afgelopen 25 jaar hebben we veel concertgevers mogen verwelkomen. De programma’s varieerden van populaire koraalbewerkingen/improvisaties tot klassieke orgelwerken. Nieuwe wegen en vormen in de orgelcultuur zijn te horen geweest.
Adriaan Hoek studeerde orgel en kerkmuziek aan het Rotterdams Conservatorium waar hij in 2016 summa cum laude afstudeerde als Master of Music. Zijn docenten waren Ben van Oosten, Bas de Vroome, Aart Bergwerff en Hayo Boerema. Hij vervolgde zijn studie aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg en aan de Hogeschool in Gent. Hier volgde hij lessen bij Wolfgang Zerer, Pieter van Dijk en Ignace Michiels. Adriaan won acht eerste prijzen op internationale orgelconcoursen in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Italië en Amerika. Vanwege zijn prestaties op het Internationaal Schnitger Organ Competition te Alkmaar (2015) en de ”Grand Prix d’ECHO in Treviso (Italië 2018) mocht hij zich zowel in 2016 als 2018 ”The Young ECHO Organist of the Year” noemen. In de afgelopen jaren concerteerde Adriaan in diverse prestigieuze series in binnen- en buitenland.
Adriaan speelt graag de hele breedte van het orgelrepertoire, van middeleeuwse tot 21e eeuwse muziek en alles daar tussenin. Daarnaast combineert hij het orgel graag met andere musici. Adriaan is vanaf 2015 verbonden als cantor-organist aan het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam. Vanaf 2022 is hij cantor-organist van de Marekerk Leiden. In die functie begeleidt hij de diensten en is hij dirigent van MareVocale. Daarnaast is hij artistiek adviseur van de serie ‘Muziek in de Marekerk’. Vanaf zomer 2022 is Adriaan benoemd tot stadsorganist van Rotterdam. In die functie is hij de vaste bespeler van het Standaart-concertorgel in de Burgerzaal van het Stadhuis (waar hij de concertserie ‘Muziek in de Burgerzaal’ programmeert) en het vier klaviers Flentrop orgel in Concertgebouw De Doelen. Als stadsorganist van Rotterdam is hij van vele markten thuis. En dat gaan we op 11 oktober meemaken.
Hij beschrijft zijn programma als volgt: “Het programma omvat een suite van Hans Zimmers’ Interstellar en een verkenning van de overvloed aan kleuren van het Seifert orgel. Van de zachtste fluiten en strijkers in Clair de Lune van Debussy tot het meest wereldschokkende fortissimo in Mad Rush van Philip Glass. Daarnaast meesterwerken van Bach, Einaudi en Franck.”
- Praeludium und Fuge in a-moll, BWV 543 - Johann Sebastian Bach (1685-1750)
- Experience - Ludovico Einaudi (*1955)
- Prélude, fugue et variation, Op.18 - César Franck (1822-1890)
- Mad Rush - Philip Glass (*1937)
- Clair de Lune - Claude Debussy (1862-1918)
- Scherzo uit Orgelsymfonie nr. 2 in e, op. 20 - Louis Vierne (1870-1937)
- Interstellar Suite - Hans Zimmer (*1957)